publisert 28.06.20

4. juni fylte Gjert Thorsen 60 år. Dagen ble markert hjemme på Sotra og Per Svein stakk innom med en gratulasjon fra menigheten

Gjert er med i lederskapet og bidrar sterkt.

Vi gratulerer med vel overstått og ønsker Guds rike velsignelse videre.

publisert 28.06.20

18. juni var det dugnad i Evangeliekirken. Gjennom årtier hadde det samlet seg opp ringpermer fra kirke og misjons arbeidet. Nå var det tid for å rydde. FRETEX leverte beholdere og tok jobben med å makulere. 

Trenger du en ringperm eller flere er det bare å melde seg

Vi har tatt vare på de tomme permene - slik at de kan gjøre nytte for seg videre.  Ta kontakt med Geir Inge Haugland på  mobil 97 56 54 03.

Les denne oppmuntrende artikkelsen. Det er ikke hver dag Bergens Tidende formidler slike historier. Se B.T 22. juni 2020

Jesus hadde jeg ingen tro på !

Kanskje ble universet startet av en kraft som vi ikke kan forstå, en slags guddom. Det kunne vi godta. Men at en jøde som vandret rundt i sandaler for 2000 år siden hadde noe med dette å gjøre, trodde vi ikke en døyt på. En kompis og jeg diskuterte temaet og bestemte oss for å undersøke det skikkelig. Utgangspunktet var klart og ambisiøst: Vi ville forsøke å motbevise kristendommen. Historien om at Jesus hadde stått opp fra de døde, måtte være løgn og bedrag.

Vår «gud», om vi skulle kalle kraften for det, hadde ingen innvirkning på våre liv. Vi så for oss en «gud» som ga svar på noen vanskelige filosofiske spørsmål, men som ikke la noen føringer på hvordan vi skulle leve livene våre. Bibelen hadde vi aldri lest.

Jeg begynte å lese tekstene, ikke som hellige skrifter, men bare som litteratur fra historien. Jeg leste Matteus, Markus, Lukas og Johannes, samt brev fra ulike mennesker som hevdet å ha opplevd det hele.

Og siden det ikke var hellige tekster for meg, dro jeg inn annen litteratur fra perioden, som «evangeliene» som ikke kom med i Bibelen – og dessuten Koranen og det jødiske Talmud. Den tidens sekulære historikere leste jeg også, som Josefus og Tacitus’ avhandlinger om hendelsene, alt jeg fikk tak i!

Det jeg hadde trodd ville ta en helg, dro ut. Etter en ukes studier ble jeg spurt om hvordan det gikk, og jeg svarte at «de kristne har laget en bedre løgn enn antatt, men ta det med ro, jeg har bare ikke snublet over sakens «smoking gun» ennå».

Helgen ble til måneder. Jeg begynte å lese antikristen litteratur, som Friedrich Nietzsches «Antikrist», Bertrand Russells «Why I Am Not a Christian» og Richard Dawkins «Gud – en vrangforestilling».

Ingen av dem motbeviste de mange vitneutsagnene om Jesu’ liv og oppstandelse. De historiske faktaene virket klare for meg: Mannen levde, døde og ble sett levende igjen av både tilhengere, skeptikere og fiender.

Jeg satte meg inn i de mange teoriene om hvorfor vitnene måtte ha tatt feil. Ingen holdt vann i møte med de historiske dataene, slik jeg så det.

Etter et halvår med etterforskning, var jeg knust. Kunne jeg ha tatt feil om Jesus? Kunne det være sant, det som står om ham i Bibelen? I min arroganse hadde jeg aldri akseptert at det var en mulighet.

Jeg bestemte meg for å lese Bibelen igjen – ikke som en student som angriper en oppgave, men som et menneske som søker Gud. Jeg kom ikke lange veien inn i Matteus før jeg leste Jesu ord: «Vend om, for himmelriket er kommet nær!» Disse ordene hadde jeg lest mange ganger det siste halvåret, men denne gangen var annerledes.

Hendene mine begynte å skjelve. Ordene traff meg. Jeg la fra meg Bibelen, satte meg ned på knærne og gråt.

Jeg omvendte meg fra all synd jeg kom på, og jeg tryglet Jesus om å komme inn i mitt liv som Herre og frelser.

Så var det som om hele verden ble stille, rommet lyste opp med det reneste og kraftigste lyset jeg noensinne har sett. Jeg kunne ikke engang se på kilden og så instinktivt ned i bakken. Det var en utrolig sær følelse. Jeg følte meg som et atom foran solen.

Jeg var livredd og helt rolig – samtidig. Veldig sært. En intens ro, en forferdelig frykt – hvordan kan man ha så motstridende følelser i samme stund?

Siden dette øyeblikket har jeg vært et annet menneske. Motivasjoner, ambisjoner, alt er endret. I 28 år hadde livet mitt vært som en svart-hvitt-film. Nå så jeg farger for første gang.

Jonny Dahl

 70

år

Karstein Pahr benyttet anledningen å avlegge Jonny og Ragnhild et overraskende besøk hjemme på Landås på dagen. Kaffe ble servert på terrassen, med utsikt over byen.

Jonny har vært en del av Evangeliekirken så godt som fra starten av. I dag  jobber Jonny frivilligt i kirken og ivaretar bygget sammen med et husstyre / arbeidsgruppe.

Vel overstått Jonny.

Siste nytt

20. mai 2020

Vår økonomi

15 juni varsler  myndighetene lettelser i restriksjonene på endel områder.

Nå tillates arrangementer med inntil 200 deltakerne

 

  • på offentlig sted, der deltakerne kan holde minst én meter avstand til hverandre og der det er en ansvarlig arrangør

  • Ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av arrangement på offentlig sted skal ikke regnes som en del av arrangementet. Deres rolle bør avklares i egne bransjestandarder.

  • Private arrangemanger begrenses oppad til 20 personer og med 1 m avstand.

20. mai 2020

Vår økonomi

Det merkes på gaveinntektene at kirken har vært stengt.

Gaveinntektene gikk ned i mars og april. Antall givere har ikke økt noe særligt.

Men heldigvis - mange av dere som gikk fast på møtene fortsetter å gi på giro og Vipps. Hjertelig takk. Det er behov for flere. Vi er avhengig av din  gave

Det skal bli godt snart  å kunnne samles igjen til åndeligt felleskap og en god prat over en kopp kaffe. Og allerede fra søndag 10. mai er det offentlig møte i Evangeliekirken.

 

Så tusen takk til deg som står med oss. Vårt bankkonto nummer er  3625 07 14895 eller VIPPS til 509084

Om oss

Evangeliekirken er en fri evangelisk menighet, som holder til på Kronstad som ligger 5 minutter fra Bergen sentrum. 

 

Vi har gudstjeneste hver søndag. 

Adresse

Besøksadresse:

Bjørnsonsgate 38

Postadresse:

Postboks 15 - Kronstad

5819 BERGEN

© 2020

Nettsiden er levert av Joel Ystebø